Środki stylistyczne kreatywnie! Jak napisać dobry tekst

Psss... Stworzyłam "coś" świetnego! Najlepszą i JEDYNĄ taką instrukcję jak, krok po kroku, aplikować o pracę! Kliknij i aplikuj o pracę z głową!

Chodź na Instagram!
Udostępnij na Facebooku!

Jak napisać dobry tekst? Musisz zdawać sobie sprawę, że w całej historii, którą masz zamiar opowiedzieć, najistotniejsza NIE jest sama fabuła, a sposób, w jaki przekażesz ją czytelnikowi. Można napisać tekst o dupie, który będzie po  prostu tekstem o dupie, a można napisać tekst o dupie, w którym każdy akapit wciągnie czytelnika w wir czytania tak, że nie będzie mógł się oderwać od niego zanim skończy. Pisałam jakiś czas temu, jak istotna jest sama długość zdań, które piszesz (zdanie pojedyncze, a zdanie złożone). Zajrzyj do tamtego tekstu, jest w nim naprawdę sporo przydatnych informacji dotyczących sposobu budowania napięcia poprzez odpowiednie stawianie kropek. Dzisiaj natomiast pokażę, Ci jak tworzyć i stosować środki stylistyczne kreatywnie!


Może spodobać Ci się również:

O czym pisać bloga
Jak pisać dobre teksty na bloga


Środki stylistyczne kreatywnie- zacne porównanie

Zaczniemy od porównania. Jest to jeden z najczęściej stosowanych przeze mnie środków stylistycznych. Odpowiednio  skonstruowane porównanie uruchamia wyobraźnię czytelnika na poziomie master! Od razu napiszę, że jestem zwolenniczką porównań homeryckich (bardzo rozbudowanych). I choć rzeczywiście uwielbiam typ bardzo rozbudowany, to i zwykłe- krótkie porównanie, może okazać się zacne.

Przykład porównania:

„Stałam i patrzyłam na ten telefon, dokładnie w taki sam sposób, w jaki patrzy starsza kobieta, która do rąk dostaje tzw. emeritanfon w sieci ojca Rydzyka.”

Że takie relacje z telefonem, to jak seks z dmuchaną lalą. Ani na głos nie reaguje, ani na dotyk.

Jeśli chcesz, aby Twoje historie były kreatywne, to i środki stylistyczne muszą takie być. W ramach ćwiczeń napisz więc dziesięć dowolnych słów i stwórz do nich porównania. Np. „Lekka niczym pani lekkich obyczajów”.

Środki stylistyczne kreatywnie- zacne epitety

Epitet to dwa słowa, z czego pierwsze słowo określa słowo drugie (którym zawsze jest rzeczownik). Przykłady epitetów? „Wredna małpa”. „Kulawa stonoga”. „Rozszczekany sąsiad” i wiele wiele innych. Pamiętajcie, epitet wyraża więcej, niż tysiąc słów. Jesteście za jego pomocą w stanie dokładnie określić zjawisko lub przedmiot, które pokazujecie słowami, tak by czytelnik zobaczył je oczyma własnej wyobraźni. Zastanawiacie się pewnie, czy rzeczywiście epitet ma wpływ na odbiór Twojego tekstu? Dla przykładu, każdy, gdy słyszy słowo lalka, mówi: „No tak, lalka. Lalka, jak lalka.  Barbie może być. Albo szmaciana?”. Ale już epitet „dmuchana lalka” brzmi na tyle jasno, że każdy dokładnie wie, o jaką lakę chodzi. Dodatkowo wykorzystanie tego epitetu w porównaniu: „Ona jest jak dmuchana lalka” daje nam pełny obraz i opis osoby opisywanej w  kontekście, o który autorowi zapewne chodziło.

Środki stylistyczne kreatywnie- zacna hiperbola

My, kobiety, hiperbolę wykorzystujemy w swoim życiu na każdym kroku. „Przecież ta sukienka była na TAKIEJ WIELKIEJ promocji, że gdybym jej nie kupiła, to bym się z pewnością BARDZO ZAŁAMAŁA.” Innym razem: „Ależ kochanie, ta sukienka jest BARDZO STARA.

Hiperbola to środek stylistyczny stosowany również bardzo często w szeroko pojętym rodzicielstwie. No bo przecież:

„Wstawaj Jakub, już po dziewiątej”- krzyczy matka, gdy zegar wybił 08:01″.

Albo „Jesteś zdecydowanie za młody, żeby wrócić z imprezy o 23!”, przy czym jednocześnie „Jesteś już prawie dorosły! Wynoś te śmieci”.

Hiperbola to nic innego, jak wyolbrzymienie rzeczy, zjawisk, ludzi i ich zachowań. Tak naprawdę wyolbrzymić można wszystko! Potęgowanie zjawisk jest świetnym sposobem na budowania napięcia. Hiperbola sprawdzi się jednocześnie w momencie, gdy będzie nam zależało na przedstawieniu czegoś w sposób komiczny, karykaturalny, groteskowy.

Środki stylistyczne kreatywnie- zacny kolokwializm

Z kolokwializmem mamy do czynienia wtedy, gdy piszemy tak, jak mówimy. Czyli? Czyli w momencie, gdy zaczynamy stosować środki wyrazu, słowa, czy nawet zmieniamy szyk zdania na charakterystyczny dla języka potocznego. Rozpoczynanie zdań od „Ale”, „Bo”, „Więc”, pisanie zdań dłuższych niż ustawa przewiduje, to tylko przykłady wplecionych w tekst kolokwializmów. Pamiętaj jednak, że pomiędzy kolokwializmem celowo użytym, a „stylistyczną katastrofą” istnieje bardzo płynna granica. Podstawową zasadą jest takie dobieranie słów, aby całość była zrozumiała dla czytelnika i dawała się w łatwy sposób przyswoić. Warto tekst przeczytać na głos i określić, czy rzeczywiście brzmi to tak, jak brzmieć miało, czy brzmi tak, jakbyśmy nie potrafili pisać.

Środki stylistyczne kreatywnie- zacny oksymoron

Oksymoron to epitet sprzeczny. Najlepiej  pokazać to na przykładzie. Oksymoronem jest: „ciepły lód”, „zimny wrzątek”, czy chociażby „dobra żona”.  W moim osobistym odczuciu oksymoron świetnie działa w połączeniu z hiperbolą. Potęguje jej przekaz. Możemy bowiem napisać, że „Nasze dziecko sprzątając, spieszyło się powoli…ale tak powoli, że nawet ślimak posuwający się w kierunku sałaty spieszy się szybciej”.

Środki stylistyczne kreatywnie

Nie chcę Was zanudzać dłuższym tekstem, ale skoro nie wyczerpałam tematu, powstanie kolejna część „środków stylistycznych”. Uważam , że aby lepiej zapanować nad słowem pisanym, a nawet nad sposobem mówienia, warto wiedzieć, z czego korzystamy! Dzięki tej wiedzy jesteśmy w stanie wykorzystać potęgę naszego języka.

Koniecznie polub fanpage dotyczący blogowania i bądź na bieżąco ze wszystkimi tekstami z tej kategorii! KLIKAJ TUTAJ, A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY W WYMIAR FACEBOOKA

Jednocześnie, zapisując się do mojego newslettera będziesz mógł zobaczyć, na przykładzie moich anegdot, w jaki sposób pisać poczytne krótkie historie!

Chodź na Instagram!
Udostępnij na Facebooku!


Chcesz znaleźć pracę, ale nie wiesz, jak się za to zabrać?

...i bądź lepsza od innych kandydatów!

Instrukcja, jak skutecznie apikować o pracę

Cześć! Jestem Monika i piszę bloga. Zostań ze mną- razem raźniej!

Post a Comment