Współpraca barterowa, co to jest i czy warto podejmować współpracę barterową.

 Klikając tutaj przejdziesz do najlepszej i JEDYNEJ takiej instrukcji- jak, krok po kroku, aplikować o pracę! Kliknij i aplikuj o pracę z głową!

Chodź na Instagram!
Udostępnij na Facebooku!

Osoby, które nie interesowały się do tej pory marketingiem internetowym, nie miały styczności z tym pojęciem. W dzisiejszym tekście odpowiem na dwa pytania: „Współpraca barterowa, co to jest?” oraz „Czy warto podejmować współpracę barterową?. Napiszę Wam jak wygląda to z mojej perspektywy, co uważam za słuszne, a co za śmieszne.

Współpraca barterowa, co to jest?

Zaczniemy od definicji pisanej w sposób prosty i łopatologiczny. Otóż barter jest sposobem rozliczenia polegającym na wymianie usług/produktów/usług za produkty. W blogosferze barter polega najczęściej na tym, że firma wysyła blogerowi swój produkt, a bloger na swojej stronie zamieszcza recenzję, opis, lub po prostu zdjęcia danej rzeczy. Warto pamiętać, że barter obecny jest nie tylko w blogosferze. Barterem nazwać można każdą wymianę dóbr i usług, która została przeprowadzona bez jakiegokolwiek przepływu gotówki.

Współpraca barterowa, co to jest? Czy warto podejmować współpracę barterową?

Napiszę w punktach, jakie czynniki mogą mieć decydujący wpływ na to, czy podejmiesz  (lub nie podejmiesz) współpracę barterowej. Czynniki te będą dotyczyły również warunków, które w moim odczuciu i Ty musisz spełnić, aby być traktowanym poważnie.

  • Wartość produktu.
  • Stopień zaawansowania projektu.
  • Twoje zasięgi.
  • Rozpoznawalność.
  • Jakość Twojej strony internetowej.

Czy warto podejmować współpracę barterową? Wartość produktu.

Zarywanie trzech nocy w zamian za kartkę pocztową, album ze zdjęciami, czy inne „drobiazgi” jest śmieszne. Serio, serio. Apeluję więc do Ciebie, nawet przy małych zasięgach nie zgadzaj się na to. Dlaczego? Przez tego typu współprace blokujesz swój rozwój. Zamiast pisać długi tekst wychwalający pod niebiosa kolejny kremik o wartości 20 złotych, postaraj się zadbać o merytoryczną stronę bloga. Działaj na polach związanych z pozycjonowaniem. Poczekaj, aż Twoje statystyki wzrosną. Dopiero, gdy osiągniesz odpowiedni dla Ciebie pułap unikalnych użytkowników, zacznij proponować odpowiednią stawkę cenową. Tak naprawdę napisanie dobrego tekstu zajmuje około dwóch do sześciu godzin. Do tego dochodzi robienie i obrabianie zdjęć. Twoje wynagrodzenie w takiej sytuacji, w przypadku barteru, wynosi… 5 złotych na godzinę. Czasami mniej… Naprawdę chcesz tak pracować? Podpowiem Ci, że nawet Biedronka płaci więcej.

Czy warto podejmować współpracę barterową? Stopień zaawansowania projektu.

Jest różnica pomiędzy wrzuceniem na facebooka informacji o produkcie w formie posta, a całą skrzętnie zaplanowaną akcją reklamową. Różny będzie czas wykonania tych dwóch zleceń. Tak więc zupełnie inaczej wyceniać będziemy te dwie formy. Może się okazać, że rzeczywiście  barter w przypadku mało czasochłonnego przedsięwzięcia, będzie opłacalny. Pamiętaj jednak o tym, aby opłacalność oszacować na podstawie punktu wcześniejszego.

Czy warto podejmować współpracę barterową? Twoje zasięgi.

Liczby, liczby i jeszcze raz liczby. Dla reklamodawców z reguły decydujący czynnik. Jeśli Twoje statystyki są niskie prawdopodobnie nikt nie będzie chciał podjąć z Tobą współpracy innej niż barterowa. Jestem zdania, że warto od początku budować wokół siebie społeczność oraz ustabilizować swoje statystyki na zadowalającym poziomie, a dopiero później zająć się zarabianiem na blogu.

Czy warto podejmować współpracę barterową? Rozpoznawalność.

W reklamowaniu produktów na blogach chodzi głównie o tzw. branding. Nigdy po jednorazowym tekście, nawet u dużego blogera, nie uzyskamy nagłego wzrostu sprzedaży. Chodzi o to, aby czytelnikom przewijała się nazwa i logo marki. Chodzi o to, aby marka później kojarzyła się z Tobą. Dopóki nie masz wyrobionej wokół siebie pewnego rodzaju renomy, trudno będzie nawiązać owocną współpracę. Wtedy w grę wchodzi jedynie barter. A jeśli barter, to zastanów się, czy jest on dla Ciebie opłacalny (czyt. punkty wyżej).

Czy warto podejmować współpracę barterową? Jakość Twojej strony internetowej

Nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, że dla reklamodawców niesamowicie ważne jest to, jak długo istnieje blog (wiek domeny ma znaczenie!). Jak wielu stałych czytelników zgromadziłeś wokół siebie. Liczy się wszystko. Obawiam się, że świeży blog może mieć problem z podjęciem współprac. Nawet barterowych.

Czy warto podejmować współpracę barterową? Czy jest Ci to potrzebne?

Odpowiedz sobie szczerze. Czy oferowany przez firmę produkt jest Ci potrzebny. Jeżeli tak, jeżeli  miałbyś na produkt i tak wydać swoje ciężko zarobione pieniądze, czemu nie! Zgódź się na barter. Jeśli jednak ma to być rzecz, której nigdy do niczego nie wykorzystasz…po co? Do mnie jakiś czas temu zgłosiła się pewna firma drukująca zdjęcia. Chcieli, abym zareklamowała ich produkt. W zamian  miałam otrzymać kilka fotoksiążek. Nie zgodziłam się. Po pierwsze dlatego, że nie godzę się w ogóle na współpracę barterową. Po drugie dlatego, że nie było mi do szczęścia potrzebne zapełnienie szafek toną wydrukowanych zdjęć. Suma summarum dowiedziałam się od Pani „od marketingu”, że mój blog jest beznadziejny i i tak nie chcieli ze mną współpracować!

Współpraca barterowa, co to jest? Czy warto podejmować współpracę barterową?

Pomyśl. Co pozwoli Ci rozwinąć bloga? Kolejny ciuch, czy może gotówka, którą będziesz mógł  zainwestować w rozwój swojego miejsca w sieci? Ale (!) aby móc zarabiać gotówkę musisz osiągnąć dobre statystyki. Dlatego zamiast marnować czas na pisanie tekstów pochwalnych na temat tanich darów losu, warto skupić się na budowaniu społeczności i optymalizacji bloga pod kątem SEO. O wiele więcej da Ci przygotowywanie tekstów pod wyszukiwarkę z zawartymi w tych właśnie tekstach linkami afiliacyjnymi. Po pierwsze, będą one generowały ruch na Twojej stronie przez dłuższy czas. Po drugie, każde przejście do sklepu z Twojego linku generuje dla Ciebie pieniądze. Prowadź bloga z głową i nie trać głowy dla „łatwych produktów”.

Jeśli chciałbyś wziąć sprawy w swoje ręce przeczytaj koniecznie, jak napisać formalnego maila, na którego będziesz otrzymywał odpowiedzi!

Jak napisać formalnego maila w sprawie współpracy


Może spodobać Ci się również:

Jak wyceniać posty na blogu.
Kurwa mać- wulgaryzmy jako sposób wyrazu
Środki stylistyczne kreatywnie
Jak napisać dobrą anegdotę
Jak zwiększyć ruch na blogu

Chodź na Instagram!
Udostępnij na Facebooku!


Chcesz znaleźć pracę, ale nie wiesz, jak się za to zabrać?

...i bądź lepsza od innych kandydatów!

Instrukcja, jak skutecznie apikować o pracę

Cześć! Jestem Monika i piszę bloga. Zostań ze mną- razem raźniej!

Post a Comment